Współczesny zestaw perkusyjny składa się z wielu elementów. Są to przede wszystkim różne bębenki i blachy. Do tego mamy urządzenia mechaniczne jakimi są stopa perkusyjna odpowiedzialna za kontakt z bębnem centralnym i talerze perkusyjne np. typu hi-hat zwany też brake-maszyną, która obsługuje umieszczone na niej podwójne talerze. Umiejętność gry na perkusji nie polega tylko na wystukiwaniu rytmu i równym utrzymaniu tempa, choć te walory są tymi podstawowymi i koniecznymi, jeżeli myślami o grze na tym instrumencie.
Poczuj instrument i zjednocz się z nim
Gra na perkusji wymaga pewnego rodzaju zjednoczenia się muzyka z instrumentem. Nasze zdobyte podczas ćwiczenia umiejętności techniczne musimy potrafić przenieść w sposób emocjonalny na instrument. Najkrócej ujmując powinniśmy dążyć do tego by ćwicząc wykształcić umiejętność czucia instrumentu i granego na nim rytmu. To można określać różnymi sformułowaniami, ale często nazywane jest to tzw. czuciem feelingu. Zagrane dźwięki z feelingiem dodają tzw. „kopa” utworowi muzycznemu, a muzykom w zespole i słuchającej jej publiczności dodaje skrzydeł. Chce się wtedy grać i chce się tego słuchać, a jedno z drugim jest ściśle powiązane. To tak, jakby w utwór zostało tchnięte nowe życie, a my jako instrumentaliści jesteśmy tymi, którzy te tchnienie właśnie dajemy. Naprawdę warto skupiać się nad feelingiem, bo to właśnie dzięki emocjom wiele nagrań zostało uznanych za ponadczasowe i kultowe. Nawet bardzo prosty rytm zagrany z odpowiednim wyczuciem i emocjami potrafi zachwycić niejednokrotnie bardziej niż jakiś popis szybkości na trudnych figurach.
Cykający instrument
Jak już na wstępie powiedzieliśmy sobie perkusja składa się z wielu elementów, które równie dobrze możemy nazwać oddzielnymi instrumentami. Jednym z najczęściej używanych jest hi-hat. Jest to instrument zbudowany z dwóch talerzy osadzonych na specjalnym statywy z pedałem nożnym obsługiwanym najczęściej przez lewą stopę. Na hi-hacie gramy zarówno pałką jak i stopą. Można grać na tzw. hi-hacie zamkniętym, półotwartym, otwartym. W wielu utworach możemy usłyszeć takie cykliczne zapętlone cykanie. To właśnie jest najczęściej hi-hat, bo to ten element zestawu perkusyjnego odpowiada w dużej części za ten podstawowy puls rytmiczny. I właśnie z racji tego, że hi-hat pełni tak ważną rolę w zestawie, to warto doskonalić swój warsztat techniczny na nim. Pamiętajmy, że blacha jest wyjątkowo czułym materiałem na wszelkiego rodzaju zagrania, interpretację, artykulacje itp. działania z naszej strony. Dobrzy perkusiści potrafią z takim wyczuciem na samym hi-hacie wygrać dany rytm np.: samby, że nie potrzeba niczego więcej by się dobrze bawić. Nie jest łatwo w słowach ująć jak z wyczuciem grać, tu po prostu trzeba dużo ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć. Szlifując swój warsztat na hi-hacie bawcie się tym instrumentem i go dopieszczajcie za każdym kolejnym razem, aż do chwili, gdy będziecie naprawdę zadowoleni ze swojej gry. Ćwicząc pamiętajcie, żeby całe ciało było zaangażowane, bujajcie się płynnie w danym rytmie, to bardzo pomaga.
Podsumowanie
To jak ważne jest wyczucie i przekazywanie emocji najłatwiej jest zaobserwować na danym rytmie muzycznym granym przez różnych perkusistów. Mogą to być dosłownie te same dźwięki, ta sama figura rytmiczna, ten sam instrument i nawet w tym samym tempie wykonane, ale wystarczy inny człowiek za sterami i od razu słuchać, czy ta muzyka żyje, czy jest tylko suchym wyklepanym rytmem. A hi-hat jako element zestawu perkusyjnego zasługuje na szczególna uwagę i potraktowanie go ze szczególnym wyczuciem.